Onderbouw
Algemeen doel: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Les 1 Handvaardigheid, Vaas versieren
Voorbereiding: Zorg ervoor dat alle materialen op tijd klaar staan en er voldoende is qua vazen, potloden, lijm enz.
Benodigdheden: Vaas van nu en een foto van een vaas uit de Fraeylemaborg. De vaas op wit papier, kleurpotloden. Lijm, lijmkwastje en vliegerpapier
Lesdoel: De leerlingen kunnen binnen de lijntjes kleuren. De leerlingen kunnen binnen de lijntjes plakken.
Beginsituatie: De leerlingen maken kennis met de schatkist. In de schatkist zitten allerlei voorwerpen die met deze lessenserie te maken hebben. Sommige leerlingen hebben nog moeite met scheuren en plakken. Die leerlingen mogen kleuren. De andere leerlingen kunnen de vaas versieren door te scheuren en te plakken.
Inleiding
De leerlingen zitten in een kring. Een van de kinderen opent de schatkist en mag er een vaas uithalen. Daarna mag een andere leerling de vaas of een foto van de vaas uit de kist halen. De kinderen vertellen wat ze zien en vertellen wat je met het voorwerp kunt doen . De leerlingen denken ook na over de verschillen tussen de beide vazen.
Kern
De leerlingen krijgen de opdracht om een vaas te versieren zoals die vroeger waren op de Fraeylemaborg. De kinderen die moeite hebben met het scheuren van vliegerpapier, mogen de vaas kleuren. De andere kinderen scheuren vliegerpapier en plakken dat op de vaas. Het is de bedoeling dat ze dit zo netjes mogelijk binnen de lijntjes uitvoeren.
(hieronder is een afbeelding van de vaas)
Slot
De werkjes worden opgehangen in de klas. De ouders kunnen tijdens de weekafsluiting/tentoonstelling de werkjes bekijken
Les 2 Handvaardigheid/beeldende vorming, Kasteel bouwen
Voorbereiding: Zorg ervoor dat het filmpje afgespeeld kan worden op een digibord, zodat de leerlingen het allemaal goed kunnen zien. Ook is het belangrijk dat er genoeg 'zandbakmateriaal' aanwezig is. Denk aan bijv. emmertjes en schepjes.
Benodigdheden: Digibord, zandbak en materialen, zoals emmertjes en schepjes.
Lesdoel: De leerlingen kunnen met zand een borg/kasteel maken in samenwerking met andere klasgenoten.
Beginsituatie: De kinderen hebben gezien hoe de Fraeylemaborg er uit ziet en kunnen de borg beschrijven.
Inleiding
De kinderen zitten in de kring en kijken naar het digibord. (wanneer er geen digibord aanwezig is, kunnen ze het filmpje via de computer bekijken) Ze kijken naar het filmpje 'het zandkasteel'. www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050117_zandkasteel05
Na het filmpje gaan ze praten over het kasteel dat ze in het filmpje zagen. De leerlingen kunnen aangeven wat er allemaal bij een kasteel hoort.
Kern
De kinderen bouwen in de zandbak een kasteel/borg. Ze denken hierbij om de punten die in het filmpje naar voren zijn gekomen, zoals: poorten, slotgracht en hoge torens. Het kasteel bouwen ze in 2 of 3 tallen. Ze kunnen goed samenwerken met hun klasgenootje(s).
Slot
De leerlingen bekijken elkaars kastelen en beschrijven wat ze mooi vinden aan de kastelen. Daarna krijgen ze tijd om met hun kasteel te spelen.
Les 3 Muziek en dans, Keteltje
Voorbereiding: Zorg voor een foto van de ketel en zorg ervoor dat de radio met de cd van eigenwijs klaar staat.
Benodigdheden: Eigenwijs (liedbundel), blz. 26 keteltje + cd, radio.
Lesdoel: De leerlingen weten wat een ketel is en weten wat de functie van een ketel is.
Beginsituatie: De leerlingen hebben tijdens de rondleiding in de Fraeylemaborg het servies gezien. Daar stond ook nog een ouderwetse ketel.
Inleiding
De leerlingen blikken terug op de rondleiding in de Fraeylemaborg. Ze bekijken de foto van de ketel en vertellen over de ketel.
Kern
De kinderen leren het lied 'keteltje'. Ze horen het lied een paar keer en proberen dan mee te zingen. Wanneer de leerlingen het lied goed kennen worden de bewegingen toegepast.
Slot
Tijdens de afsluiting van deze themaweek mogen de leerlingen het liedje 'keteltje' zingen voor hun publiek. (bijv. ouders)