Bovenbouw

Algemeen doel: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Les 1 Handvaardigheid/beeldende vorming, Servies maken

Voorbereiding: Zorg voor voldoende klei en schilder materialen.

Benodigdheden: Klei,oven, verf en kwasten

Lesdoel: Het doel is om kinderen met plezier met klei te laten werken, om zo hun fantasie en creativiteit te stimuleren.
Beginsituatie:  De leerlingen hebben verschillende soorten servies gezien tijdens de rondleiding op de Fraeylemaborg. Ze hebben een indruk van hoe het servies er uit ziet.

Inleiding

De leerlingen kijken naar de foto die gemaakt is in de Fraeylemaborg. Ze praten over het servies, waar komt het vandaan, wat voor materiaal is er gebruikt, wat zou de schilder willen uitbeelden? enz.

Kern

De leerlingen mogen een voorwerp kiezen die ze willen kleien. Dit kunnen voorwerpen zijn zoals: vaas, bord, kop & schotel enz. Het zijn in ieder geval voorwerpen die ze ook in de borg hebben gezien. Ze gaan het voorwerp kleien en denken goed na over de vorm. Na het kleien moeten de voorwerpen gebakken worden in de oven. In de vervolg les gaan de leerlingen hun voorwerp schilderen. Ze mogen er ook een tekst opzetten zoals bij onderstaande afbeelding.

Slot

Wanneer de leerlingen hun voorwerp beschilderd hebben laten ze deze zien aan hun klasgenoten. Ze vertellen wat de schilderingen en/of teksten voor hun betekenen. Klasgenoten reflecteren, ze vertellen wat ze mooi vinden aan het voorwerp.

Les 2 Muziek, Wilhelmus van nassouwe

Voorbereiding: Zorg ervoor dat de goede versie van het lied afgespeeld wordt en dat er voldoende songteksten aanwezig zijn.

Benodigdheden: Songtekst van "Wilhelmus van nassouwe' en digibord of computer.

Lesdoel: De leerlingen leren het lied 'Wilhelmus van nassouwe' en de betekenis van het lied.

Beginsituatie:  De leerlingen hebben in de borg portretten zien hangen van de 'oud' bewoners en van de Koninklijke familie.

Inleiding

De leerlingen blikken terug op hun rondleiding in de borg. Er waren veel portretten, van wie waren die portretten en waarom zouden die daar hangen. (wat is de link tussen de Koninklijke familie en de Fraeylemaborg).

Kern

De leerlingen luisteren goed naar het lied dat via het digibord of de computer wordt afgespeeld. De coupletten worden om de beurt behandeld en de leerlingen gaan nadenken over de betekenis van de tekst. Heeft de tekst ook iets te maken met de Fraeylemaborg? Na het behandelen van de tekst zingen de leerlingen het lied nog een keer.

Slot

De leerlingen zingen het lied tijdens de week/project afsluiting.

Les 3 Drama, Mini musical 'Een dag leven op de borg'.

Voorbereiding:
Benodigdheden:
Lesdoel:
Beginsituatie:
De leerlingen zijn in de Fraeylemaborg geweest, hebben gezien waar de mensen leefden en konden zich daarbij een voorstelling maken.

Inleiding

De leerlingen krijgen een filmpje te zien over het leven in een kasteel.
www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20031127_riddersenkastelen03


Kern

De leerlingen schrijven samen een script voor hun mini musical. De musical moet gaan over het leven op een borg. Nadat ze het script hebben geschreven gaan ze materialen regelen zoals: kleding en attributen voor in de 'borg'. Ze krijgen een week de tijd om alles voor te bereiden / te oefenen.

Slot

Ze laten hun mini musical zien tijdens de week/project afsluiting.